دهه فجر و یوم‌ا... 22 بهمن مبارک باد
 
 


مسجد خیابان رودکی تهران (سلسبیل)

دهه فجر و یوم‌ا... 22 بهمن مبارک باد

22بهمن پيروزی انقلاب اسلامی ايران

 در روز 22 بهمن 1357، تاريخ نهضت اسلامی مردم ايران به رهبری امام خمينی (ره) به نقطه عطف خود رسيد. در روز 22 بهمن سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهی 2500 ساله و ظلم و استبداد بيش از 50 ساله رژيم پهلوی در ايران، ريشه کن شد و به خواست الهی حکومت جمهوری اسلامی تأسيس شد.

وقايع ۲۲ بهمن :

 در روز 22 بهمن به ترتيب زندان اوين، ساواک، سلطنت آباد، مجلسين سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کميته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخير شهربانی سپهبد رحيمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابيون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبيرستان نظام، زندان جمشيديه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد يکی پس از ديگری تسليم شدند و آخرين مرکزی که به تصرف درآمد راديو و تلويزيون بود.

پيروزی انقلاب در 22 بهمن

با وجود همه ناباوريها و تمامی تلاشهايی که در سطح بين‌‌المللی برای حفظ رژيم شاه و جلوگيری از موفقيت امام‌خمينی بعمل آمد، انقلاب اسلامی در مرحله نخست مبارزات خويش در روز 22 بهمن پيروز گرديد و از اين جهت پيروزی آن بيشتر به يک معجزه شبيه بود تا تحولی عادی. به جز امام‌خمينی و توده‌‌های بيشماری که خارج از تحليل‌های معمول، به گفته‌‌ها و وعده‌های امام باور قلبی داشتند، عموم تحليل‌گران سياسی و همه کسانی که در رخدادها و حوادث ايران دخيل بودند وقوع چنين پيروزی را، حتی تا روزهای واپسين عمر رژيم شاه ناممکن می‌دانستند. چنين بود که از صبحدم 22 بهمن 1357 خصومت با نظام نوپای اسلامی در پهنه‌ای گسترده آغاز شد. جبهه دشمنيها را آمريکا رهبری می‌کرد و دولت انگليس و برخی دول اروپايی ديگر به همراه تمامی رژيمهای وابسته به غرب در آن مشارکت فعال داشتند. شوروی (سابق) و اقمار آن نيز ناخرسند از اتفاقی که در ايران افتاده و به حاکميت دين منجر گرديد، با آمريکائيها در بسياری از خصومتها همسو شدند. نمونه بارز اين هم‌پيمانی در همنوائی نيروهای چپ و راست ضدانقلاب داخل کشور که بعدها اسناد وابستگی آنان به سفارتخانه‌های شوروی و آمريکا افشا گرديد و از آن بارزتر هماهنگی همه‌‌جانبه دو کشور در تجهيز صدام و حمايت از او در جنگ با جمهوری اسلامی را می‌‌توان مشاهده کرد. اما امام‌خمينی با همان منطقی که نهضت اسلامی را آغاز کرده بود، در اوج فتنه‌ها و فشارهای خارجی انقلاب را هدايت کرد و آن را با اراده خويش به دوره سازندگی و ثبات هدايت نمود.

نهضتی که امام‌‌خمينی پرچمدار و پايه‌گذار آن بود، توانست در روز 22 بهمن غبار از چهره اسلام زدوده و سيمای حقيقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنماياند. به همين دليل است که انقلاب اسلامی ايران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام‌‌خميني» شناخته شده است. به همين علت است که تاکنون هيچ يک از طرحهای سياسی و اقتصادی و نظامی آمريکا عليه ايران که غالباً با حمايت يا سکوت متحدان منطقه‌ای و جهانی آن کشور همراه بوده، به نتيجه نرسيده است. و به همين دليل است که پس از گذشت سه دهه مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوريسين‌ها و سياستمداران اروپائی و آمريکائی بر ضرورت پذيرش و تحمل واقعيت انقلاب و جايگاه جمهوری اسلامی در عرصه بين‌المللی تاکيد می‌کنند. نهضتی که در 22 بهمن 1357 به پيروزی رسيد، امروزه برای بسياری از ملل جهان چراغ راه زندگی است. از اين رو «22 بهمن» تنها نبايد به عنوان روز پايانی يک رژيم سياسی و آغازی بر حيات رژيم ديگر تلقی گردد. بلکه بايد از آن به عنوان سرفصلی برجسته در تاريخ سياسی ايران و نقطه‌ای عطف در روند مبارزات ملت ايران ياد کرد.

عوامل پيروزی در 22 بهمن

پيروزی شکوهمند 22 بهمن 57، حاصل عوامل بسياری است که مهم ترين آن ها عبارتند از:

.1-ايمان به خداوند متعال

 2-رهبری روحانی متقی و فقيه آگاه; امام خمينی رحمه الله

3-اتحاد و همبستگی همه، اقشار ملت.

4-استقامت و پايداری در راه خدا، تحمل مشکلات و ... بر هيچ کس پوشيده نيست که جمع شدن اين عوامل در ملتی موجب نزول تاييدات غيبی الهی گرديده و پيروزی آن ها بر دشمنان حتمی می شود.

 22 بهمن و حيرت جهانيان :

در دوران معاصر ، روز 22 بهمن پيروزی انقلاب اسلامی در ايران ، *حادثه مهم و حيرت انگيزی برای جهانيان بود . اين حادثه بزرگ قرن ، از يک سو معادلات سياسی استکبار را در ادامه سياست سلطه و تقسيم استعماری جهان بر هم زد و از سوی ديگر ، يکی از استوارترين رژيمهای وابسته را ريشه کن ساخت و در کشور ايران ، *با اهميتی که از نظر استراتژيکی و اقتصادی برای قدرتهای بزرگ جهان داشت ، تحولی سياسی ـ مردمی و عظيم به وجود آورد و يک بار ديگر اسلام به عنوان قدرت تعيين کننده در جهان مطرح شد و چشم انداز وحدت جهان اسلام و ايستادگی در برابر استعمار کهنه و نو ، ايجاد قطب سياسی جديد در جهان و فروريزی رژيمهای وابسته و تحميلی را در سرزمينهای پر نعمت اسلامی ، در برابر ديدگان مشتاق بيش از يک ميليارد مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب رادر دلهای جهانخوران پديد آورد.

AWT IMAGE



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
:: برچسب‌ها: دهه فجر و یوم‌ا, , , 22 بهمن مبارک باد , مسجد حجت ابن الحسن(ع), حمید داودی راد,
نویسنده : حمید داودی راد
تاریخ : جمعه 20 بهمن 1392